Triggerpisteet

Hierojalla käydessäsi olet mahdollisesti kuullut joskus puhuttavan triggerpisteistä. Yrittäessäsi kysyä, mikä tämä tällainen piste mahdollisesti on, vastaus on tullut kuin salama kirkkaalta taivaalta kropan yhtäkkiä täräyttäessä hätäsignaalin Kimi Räikkösenkin päätä huimaavalla 431,304 kilometrin tuntivauhdilla. Impulssi syöksyy reseptoreista selkäydintä pitkin talamuksen kautta aivokuoreen laukaisten varsin alkukantaisen tarpeen päästää ilmoille desibelirajan ylittävän voimasanan ja refleksinomaisen huitaisun ko. kipua aiheuttavan tekijän suuntaan lähimmällä raajalla.

mitä ne sitten ovat?

Valitettavasti meillä ei ole juurikaan tieteellisesti validia tietoa triggerpisteistä. Tiedämme tällaisen ilmiön olemassaolosta, mutta emme tiedä, mitä lihaksessa, lihaskudoksessa ja hermostossa tarkalleen ottaen tapahtuu, kun siihen muodostuu TrP. Erilaisia teorioita löytyy useita, mutta näistä mitkään eivät ole järin vedenpitäviä, toistettavia tai todennettavia, joten spekulaatio jatkuu.

Yleisin käsitys lienee TrP:een olevan lihaksen yhdessä kohdassa oleva mikrokramppi, joka tyrehdyttää itseltään aineenvaihdunnan. Tämä aiheuttaa lihakseen paikallisen metabolisen kriisin (aineenvaihdunnallinen häiriö), joka alkaa aiheuttaa kipua ja pahenee ajan myötä, jos sille ei tehdä mitään. Jostain syystä triggerpisteet risteävät faskiamanipulaatio- ja akupunktiopisteiden kanssa, joten jotain outoa siellä tapahtuu. [Selvennykseksi: Faskiamanipulaatiopisteet / linjat perustuvat osittain Kiinalaisen akupunktion meridiaanilinjoihin, joten ei ole sattumaa että faskialinjat & meridiaanit risteävät. Myöskin n. 70% triggerpisteistä sijaitsee akupunktiopisteissä, loppujen 30%:n sijoittuessa täysin sattumanvaraisesti ympäri kroppaa yksilöstä riippuen. ]

Latentit triggerpisteet

Latentti triggerpiste ei aiheuta kipua tai säteilyoireita ilman ärsykettä. Toisin sanoen: vaikkei sinulla olisi kipuja, mutta viskaat tennispallon lattialle, asetat sen lapojen väliin tai pakaran alle ja alat pyöriä pallon päällä vimmatusti, tulet lähes satavarmasti löytämään itseltäsi latentteja TrP:eitä. Nämä pisteet voivat ärsyyntyessään – joko liiallisen rasituksen, staattisten työasentojen tai jatkuvan ylivenytyksen myötävaikutuksesta – muuttua aktiivisiksi triggerpisteiksi.

Aktiiviset triggerpisteet

Aktiiviset triggerpisteet aiheuttavat säteilyoireita tai kovaa ja ärsyttävää paikallista kipua, jotka rajoittavat liikettä ja lihaksen voimantuottoa. Aktiiviset TrP:t tulevat ajan myötä joko jatkuvassa venytyksessä oleviin (passiivisiin) lihaksiin tai vastavuoroisesti ylirasittuneisiin lihaksiin ja voivat aiheuttaa todella outoja tuntemuksia. Monesti TrP:t alkavat oireilla myös venähdysten yhteydessä ja saattavat kipuilla vielä pitkään sen jälkeen, kun itse ongelma on jo parantunut. Joskus TrP:n synnylle ei keksitä mitään fysiologista syytä – tai sitä ei ainakaan osata yhdistää mihinkään – mutta sen tuottama tuska on varsin todellista. Tällöin triggerpisteen syynä voi olla mm. elimistön tulehdustila, B-vitamiinin puutos tai stressi.

Lisähaastetta triggerpisteiden tunnistamiseen ja hoitoon tekee niiden monimuotoisuus ja kyky matkia muita kiputiloja.

”Iskiasvaiva” eli välilevytyrä on kiputila, joka paranee itsestään pois muutamassa viikossa tai parissa kuukaudessa. Kipu tulee  lannerangan pullistuman painaessa hermoa, eikä sille tehdä hoidollisesti yleensä mitään.. MUTTA hyvin usein, ei aina, mutta usein, pakaran lihakset (varsinkin piriformis / gluteus medius) voivat aiheuttaa täysin vastaavanlaista säteilykipua ja tilanne saadaan paranemaan parhaassa tapauksessa yhdellä käsittelyllä. Tämä voi toimia joskus myös toisinpäin; pelkkiin triggereihin perehtynyt voi erehtyä luulemaan hermokipua TrP:n aiheuttamaksi ja pakaran ”kireys” onkin ärtyneen hermon aiheuttama suojamekanismi. Tällöin triggerpisteiden poistaminen alueelta auttaa vain hetkellisesti (jos silloinkaan), mutta itse vaiva ei häviä minnekkään.

Erilaisia säteilyoireita ja kiputiloja on valtavasti ja ne vaihtelevat jokaisella ihmisellä, eikä mitään varmoja lihaskarttoja eri säteilyoireista voida piirtää. Tai toki voidaan, mutta heijastealueita pitää käyttää lähinnä suuntaa antavasti, sillä ne eivät pidä läheskään kaikilla paikkaansa.

Hoitomuodot

Suurin osa triggerpistefanaatikoista murjoo menemään ”No pain no gain” -periaatteella ja antaa kipeään pisteeseen reilusti painetta 30-90s toivoen kivun lakkaavan. Tämä saattaa toimia hetkellisenä kivunlievittäjänä, mutta monesti oireet palaavat takaisin vähän ajan päästä, jos varsinaista syytä ei saada selville.

Triggerpisteiden hoidossa on pyrittävä tutkimaan, onko TrP aktivoitunut passiivisuuden vai ylirasituksen takia ja selvittää mitkä tilanteet / toiminnot edesauttavat triggerin ärtymistä.

  • Jos lihas on päivittäin pääosin passiivinen (ns. ylivenyttyneessä tilassa), aloitetaan venyttämällä ja käsittelemällä ko.lihaksen vastavaikuttaja, jonka jälkeen aktivoidaan ja aletaan vahvistaa itse kipua aiheuttavaa lihasta.
  • Jos TrP on aktiivinen ylirasituksen takia, alue kannattaa käsitellä ja ko. lihasta aletaan vahvistamaan maltillisesti, jotta se kestäisi jatkossa paremmin siihen kohdistetun rasituksen.
  • Jos TrP aktivoituu lihasta rasittaessa, pyritään kuormittamaan lihasta eksentrisesti ja stimuloimaan samalla faskiaraudalla. Eksentristä harjoittelua kannattaa jatkaa hoitokerran jälkeen lihaksen vahvistamiseksi.

 

Lähteet:

Lähteet:

https://www.painscience.com/articles/trigger-point-doubts.php

https://academic.oup.com/rheumatology/article/54/3/392/1796114

Kuvat:

https://www.cartoonstock.com/directory/m/massage_therapies.asp

Your Upper Fuckwaffle and other Traitorous muscles

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *